
Banbrytande hållbarhet i fartygsdesign med livscykelanalys
När sjöfartsreglerna skärps och kraven på hållbarhet ökar hjälper Deltamarin — en global expert inom fartygsdesign, offshoreteknik och stöd under byggnation — branschen i omställningen genom att integrera livscykelanalys (LCA) i designprocessen. Genom ett systemövergripande angreppssätt som omfattar energianvändning, material och leverantörsdata levererar företaget kunskapsbaserade lösningar för mer hållbara och framtidssäkrade fartyg.
Internationella sjöfartsorganisationen (IMO) har tagit ett betydande steg mot att införa rättsligt bindande åtgärder för att minska växthusgasutsläppen (GHG) från sjöfarten, med sikte på nettonoll eller nära noll utsläpp omkring 2050. Medan dagens regelverk fokuserar på att reducera GHG-utsläpp i driftfasen erbjuder LCA ett framåtblickande perspektiv. Dessa regler träder i kraft 2028. Även om LCA ännu inte krävs för regelefterlevnad blir metoden alltmer relevant för olika intressenter som vill anpassa sig till långsiktiga mål för att minska sina koldioxidutsläpp.
”På Deltamarin ville vi vara det första designföretaget som erbjuder LCA-studier på hög nivå för att ge våra kunder en komplett bild av fartygets miljöprestanda under hela livscykeln, så vi har redan stöttat våra kunder i att förbereda sig för framtida, strängare krav”, säger Shqipe Buzuku, Deltamarins livscykelexpert och ekodesigner.
”Det är en utmanande uppgift att integrera LCA i designprocessen för komplexa fartygssystem. Utöver driftutsläpp kvantifierar vi utsläpp i alla skeden av ett fartygs livscykel, inklusive uppströmsaktiviteter som utvinning och produktion av stål, utrustning och inredning, samt nedströmsaktiviteter som skrotning, liksom den långsiktiga effekten av energibesparande utrustning och val av bränsle”, säger Buzuku.
Baserat på resultaten från livscykelanalyser kan varv till exempel välja stålkällor med lägre miljöpåverkan, medan rederier kan välja effektivare motorer eller motorer anpassade för alternativa bränslen. Ett batterisystem är ett bra exempel.
”Vårt mål är att främja hållbara metoder i designen av nya fartyg för drift och varvsproduktion, där ungefär 95 % av nya projektförfrågningar nu kretsar kring hybridlösningar och fartyg byggda för alternativa bränslen. Dessa förfrågningar speglar våra kunders åtagande att välja alternativ med låg påverkan när det gäller bränslen och material för att förbättra fartygets miljöprestanda”, säger Buzuku.
MILJÖ OCH AFFÄRER HAND I HAND
Livscykelanalys är en nyckelmetod för att utvärdera koldioxidavtryck och miljöpåverkan från en produkt eller tjänst under hela dess livscykel. Den gör det möjligt för beslutsfattare att göra informerade, hållbara val som ofta också är bättre för affärerna.
”Ett hållbart alternativ kan också vara ekonomiskt lönsamt. När användningen av innovativ och grön energiteknik minskar GHG-utsläpp kan detta till exempel leda till lägre nuvarande och framtida miljöavgifter”, påpekar Buzuku.
Sedan 2022 har Shqipe Buzuku varit specialist inom livscykelbaserad hållbarhet på Deltamarin, där hon spelar en nyckelroll i att driva företagets hållbarhetsstrategi.
Buzuku betonar att klimatförändringarna är en av vår tids största utmaningar. För att nå IMOs mål om netto noll 2050 krävs radikala innovationer inom energieffektivitet, materialförsörjning och en omställning av industrier som sjöfarten mot mer hållbara framtidsmodeller.
”Jag är väldigt glad över att vi har utvecklat en komplett intern förmåga att utvärdera hållbarhetspåverkan i fartygsdesign”, säger Buzuku.

FÖRSTÅ DEN FULLA PÅVERKAN AV FARTYGS ENERGIANVÄNDNING
Deltamarin tillämpar nu LCA på alla typer av fartyg. En av de mest betydande bidragande faktorerna till miljöpåverkan är den energi som används av fartygen.
I linje med IMOs senaste krav bedöms utsläppen från konventionella bränslen — såsom koldioxid, metan, dikväveoxid, svaveldioxider, partiklar och svart kol (sot) — genom hela fartygets livscykel. Detta innebär att påverkan utvärderas från utvinning och bearbetning till transport, lagring och användning. Samma heltäckande angreppssätt gäller alternativa bränslen såsom metanol, ammoniak, biobränslen och LNG.
”Deltamarin har beräknat utsläpp ombord från bränsle i över ett decennium, men att fånga upp uppströms- och nedströmseffekter kräver ett djupare, systemövergripande angreppssätt”, förklarar Buzuku.
SCOPE 3 ÄR VIKTIGT I EN SAMMANLÄNKAD INDUSTRI
Hittills har varvsindustrin främst fokuserat på att minska miljöpåverkan från bränsleanvändning. Uppmärksamheten breddas nu till andra variabler, inklusive byggmaterial och komponenter såsom kraftkällor och motorer som kan moderniseras.
”Genom att utnyttja innovativ teknik i fartygsstrukturer och komponenter kan bättre miljöalternativ väljas”, säger Buzuku med hänvisning till pågående projekt.
Betydelsen av Scope 3-beräkningar är särskilt tydlig i den starkt sammanlänkade naturen hos varvsindustrin. Exempelvis efterfrågas batteriintegration ofta i dagens fartygsdesignprojekt. Även om Deltamarin inte tillverkar batterierna är leverantörsdata om råmaterialens ursprung och sluthantering avgörande. Hur ett batteri återvinns vid livscykelns slut kan avsevärt påverka fartygets totala miljöavtryck.
Ett bra exempel på ett brett branschsamarbete är det EU-finansierade CHEK-projektet, som slutfördes 2024:
”CHEK-projektet syftade till att minimera utsläppet av koldioxid i djuphavssjöfarten. Eftersom sjötransporter är en internationell industri deltar Deltamarin i flera gemensamma branschprojekt,” säger Mia Elg, FoU-chef på Deltamarin.
I CHEK-projektet arbetade Deltamarin nära World Maritime University, som genomförde en systemisk LCA för konceptdesign av ett bulkfartyg och ett kryssningsfartyg.

FLEXIBLA OCH MÅNGSIDIGA SIMAPRO FÖR PROFESSIONELLA
Programvaran SimaPro möjliggör detaljerade miljöbedömningar med flexibel scenariomodellering, omfattande databaser och ett användarvänligt gränssnitt.
”Till exempel kan effekterna av bränsle- och materialval — såsom för skrovstål — bedömas separat för produktion, användning och nedströmsaktiviteter, där parametrar kan justeras utan att starta om hela bedömningen. Detta gör att vi kontinuerligt kan uppdatera våra modeller i takt med att nya data blir tillgänglig”, förklarar Buzuku.
Buzuku framhåller att LCA-experter tillhandahåller korrekt information för transparens och stödjer beslutsfattande i arbetet med att driva ett företags hållbarhetsmål framåt. De behärskar bästa praxis, metoder och branschstandarder. Att genomföra LCA för både fartyg och bränslen visar ledarskap och ansvar i att främja hållbar utveckling.
”Experten spelar en central roll i att utvärdera data om växthusgasutsläpp och dra slutsatser,” tillägger hon.
”Detta arbete är meningsfullt, eftersom jag får påverka de miljömässigt ansvarsfulla val våra kunder gör. Jag röstar alltid på ‘Go green’-alternativet själv. Så varje produkt som är hållbar och ligger i linje med hållbar utveckling är min favorit,” avslutar Shqipe Buzuku.

INFO:
30 års erfarenhet av fartygsdesign, offshore-teknik och konstruktionstjänster för marin- och offshoreindustrier världen över.